18 травня 1944 року розпочалася операція з депортації кримських
татар. У цей день вшановують пам'ять жертв цього злочину (під час
головної хвилі депортації 18-20 травня було виселено 180 014 осіб), а
також відзначають його як День боротьби за права кримськотатарського
народу.
Тому сьогодні ознамитeся з спогадами Садика Аджи Селіма «Я свідчу». Автор підлітком пережив
депортацію і втратив рідних. Його особиста історія та десятки інших
історій, які він намалював, — це приклад гармонії свідчення, в якому є
вдосталь різних емоцій, зрозумілих і дорослим, і дітям. Невеличка книжка
підтверджує те, що в кожному свідченні про фатальні досвіди і
переслідування тоталітарними режимами цілих народів людина починає
відчувати свою відповідальність як особи, котра вижила. Проте дослідники
практик замовчування трагічних подій звертають увагу й на те, що для
нестерпного пережитого у людини часто немає слів, адже невимовне важко
пояснити. «Я свідчу» — приклад розривання замовчування і встановлення
комунікації за посередництвом виразних у своїй простоті Селімових
картин. Почавши 1947 року з маленького малюнка моря і човна на ньому на
білій стіні, за який його покарали, художник протягом усього життя
свідчив у картинах.
Лаконічний опис ночі 18 травня 1944 року і
подальших років виживання людей посеред злости тих, хто вирішив покарати
їх без провини, виважений і чіткий. Але це не лише оповідь про
депортацію і нестерпне життя кримських татар в Узбекистані, а й спогад
про рідний дім. Оповідь розгортається від золотого минулого кримського
селища Ускут, яким його пам’ятав художник, крізь події ночі депортації,
моторошної подорожі в товарних вагонах і смертей людей до нестерпних
умов життя і важкої праці в чужому Узбекистані. Старші брати Садика Аджи
Селіма не повернулися з Другої світової війни, батько й мати померли в
депортації. Хлопчик потрапив до дитячого будинку, згодом вступив до
сільськогосподарського технікуму, працював у Каракалпакії, повернувся до
Ташкентської области і став шкільним учителем. Там йому доручили
проводити заняття з малювання, що виявилося доленосним. Він почав
створювати картини, малюючи переважно вночі. 1967 року з’явилася перша
велика робота Садика Аджи Селіма, присвячена ночі депортації. Її
художник показував найнадійнішим людям, забілював вапном і переховував.
Протягом років постали й інші картини — світлі, немов золотий степ,
малюнки про Ускут та малюнки про депортацію і виживання в Узбекистані, в
яких переважають категорії жахливого. Авторка розповіді про життя
художника, Зера Бекірова, зазначає, що кожен малюнок є справжньою подією
і фактом із життя кримських татар на засланні, тому якби в часи СРСР
бодай один із них потрапив на очі комусь із органів безпеки, художник
опинився б у в’язниці. Часом щирість зображення, співмірна не лише з
наївним мистецтвом, а й з експресивними тенденціями живопису ХХ
століття, дає художникові змогу свідчити про трагічні події і долі живих
людей із пронизливою документальністю. Найбільше вражають
малюнки-оповіді про виживання сиріт посеред небезпечної природи і
немилосердних людей, особливо картина із зображенням мертвої молодої
матері та її ще живого сина — страшна кульмінація книжки.
В художньому альбомі «Я свідчу» дуже вдало, гармонійно і емоційно
поєднано історії-тексти й історії-картини, Альбом, багатий на образи і
небагатослівний, щільний за смислами, спонукає думати про події ХХ
століття і сьогодення. А ще — про виняткове значення такої творчости для
розуміння того, що історична пам’ять часто є розколеною і її фраґменти
треба зібрати. Оповідь у картинах Садика Аджи Селіма є досконалим
зразком такого збирання і підтвердженням парадоксальности свідчення у
його виході за межі особистого. Водночас це ще й книжка про життя і
смерть, минуле і майбутнє, любов і ненависть, гідність та сміливість не
мовчати, висловлюючись у творчості.
https://krytyka.com/ua/reviews/ya-svidchu-men-saatliq-etem-i-witness?domain_switch=full
Немає коментарів:
Дописати коментар